La inițiativa Guvernului Republicii Moldova și cu susținerea partenerilor strategici de dezvoltare Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID, Guvernul Suediei și UK aid, și Fundația Orange Moldova, la 19 aprilie, la Chișinău, a fost inaugurat Centrul Național de Inovații Digitale în Educație “Clasa Viitorului”. Centrul va instrui anual peste 1000 de cadre didactice în utilizarea tehnologiilor digitale în școală.
Pe baza modelului European Schoolnet de la Bruxelles, Clasa Viitorului vine să transforme sistemul educațional din Moldova prin integrarea tehnologiilor digitale în școli. Aceasta va permite cultivarea de abilități digitale absolut necesare erei tehnologice, pregătind tinerii pentru piața competitivă și carierele secolului 21.
Evenimentul a fost inaugurat de prim ministrul Republcii Moldova, Pavel Filip, care a menționat:
"Este de datoria noastră să oferim condițiile necesare ca să producem generații capabile să creeze, să se reinventeze și să dea dovadă de creativitate. Instrumentele pe care le oferă domeniul tehnologiei informației desigur că sunt foarte bune şi nu putem să nu le folosim astăzi în procesul educațional”, a spus Pavel Filip. A fost accentuată și necesitatea schimbării curriculei și reingineriei procesului educațional.
Pavel Filip a remarcat că țara noastră poate deveni o țară bogată prin educație. "Îmi doresc ca instituţiile de învăţământ să producă creieri. Ulterior, produsele care sunt exportate din Republica Moldova să aibă la baza lor materie primă precum: ingeniozitatea, creativitatea și inventivitatea”, a declarat premierul.
Cu sloganul “Învățăm altfel”, Clasa viitorului presupune utilizarea echipamentelor digitale și schimbarea experienței de învățare într-un spațiu inspirațional, pentru ca școala să devină un mediu atractiv care stimulează creativitate și inovația.
Prezentă la eveniment, Monica Babuc, ministru al Educației, Culturii și Cercetării, a accentuat:
"Centrul Național de Inovații Digitale în Educație ,,Clasa Viitorul” se bazează pe reușitele proiectului național de Robotică Educațională, dar și pe promovarea educației STEAM, anunțată de Guvernul Republicii Moldova drept obiectiv major în cadrul Strategiei ,,Educația-2020”. Acest tip de proiecte contribuie la transformarea sistemului educațional din țară, subliniind importanța domeniilor științifice, tehnologice, inginerie, arte, antreprenoriat, și dezvoltând abilități și competențe necesare secolului XXI. Ministerul Educației Culturii și Cercetării va depune toate eforturile pentru a consolida proiectul ,,Clasei Viitorului” și a-l extinde la nivel național", a afirmat oficialul.
Peste 30 de tipuri de tehnologii sunt utilizate în Clasa Viitorului, printre care echipamente digitale educaționale precum ecrane interactive SMART, seturi de robotică, imprimante 3D, drone, laboratoare digitale, senzori, microcircuite, ochelari VR, camere panoramice, dispozitive și sisteme pentru casa inteligentă, etc. Acestea permit explicarea fenomenelor și a conceptelor din fizică, chimie, biologie, istorie, matematică, informatică, dar și dezvoltă creativitatea și inteligența emoțională.
Karen Hilliard, Șefa Misiunii USAID Moldova, prezentă la eveniment a menționat:
"Educația digitală este o prioritate pentru USAID și partenerii noștri - Guvernul Sueidie și Uk aid. Iar investițiile în abilități și educație sunt cele mai înțelepte investiții pe care le poate face o națiune. Împreună cu Guvernul Republicii Moldova am adus robotica pentru peste 13 mii de elevi în 150 de școli din întreaga țară. Iar împreună cu Fundația Orange am lansat Clasa viitorului, care adaugă tehnologii precum 3D printere, senzori, tablete, micro-circuite, laboratoare digitale, VR/AR și altele. Vrem ca acest Centru să găzduiască inovația, tehnologia și dezvoltarea, iar conștințele acumulate aici să se multiplice în școlile din fiecare localitate a Republicii Moldova. "
Tehnologiile au fost testate timp de 18 luni de către 2200 de elevi și 110 profesori din 11 licee din țară. Lecțiile în Clasa Viitorului au trezit curiozitate și interes până și elevilor claselor primare, care utilizând mere și morcovi au creat instrumente muzicale cu ajutorul setului de inventică Makey Makey.
Pe lângă tehnologii, Clasa Viitorului promovează un spațiu de învățare modern, flexibil și interactiv, de la mobilier modular, până la spații de recreere, unde elevii să se simtă liberi să inoveze. Clasa Viitorului recomandă șase zone de învățare – Creăm, Inovăm, Dezvoltăm, Prezentăm, Comunicăm, Explorăm.
Pentru instruirea inițială și continuă a cadrelor didactice din Republica Moldova în utilizarea tehnologiilor digitale și aplicarea principiilor Clasei Viitorului, a fost dezvoltat Centrul Național de Inovații Digitale în Educație. Centrul este amplasat la Univeristatea Pedagogică de Stat “Ion Creangă” și oferă un spațiu flexibil și reconfigurabil care este dotat cu echipamente digitale educaționale.
Julien Ducarroz, CEO, Orange Moldova, unul dintre partenerii acestui proiect a remarcat:
"Clasa Viitorului propune o reţetă de a învăța intr-un mod mai creativ şi inspirat, graţie spaţiilor noi create în şcoli şi a tehnologiilor care sunt folosite în procesul de predare. Sistemul educaţional din Moldova poate fi mândru de acest proiect pilot, care îl aliniază la cele mai actuale practici mondiale. Astfel de concepte pot fi văzute în cele mai performante şcoli din lume. Prin realizarea acestui proiect demonstrăm că avem curaj, credinţă să facem lucruri care cu adevărat sunt importante. Am rupt barierele educaţiei tradiţionale pentru ca sa avem o ţară mai bună în fiecare zi."
Anual peste 1,000 de cadre didactice actuale și viitoare vor fi instrute aplicarea noilor tehnologii în procesul de instruire al elevilor. Centrul Clasa Viitorului va găzdui evenimente inspiraționale pentru profesori și va permite vizite pentru clase de elevi pentru a testa echipamentele digitale și le replica în toate școlile din țară.
Valoarea investițiilor în Clasa Viitorului depășește 12 Milioane de lei, dintre care peste 5 Milioane de lei din bugetul public central și local. Clasa Viitorului este un parteneriat public-privat (PPP) dintre Guvernul Republicii Moldova prin Ministerul Educației, Culturii și Cercetăii, Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID, Guvernul Suediei și UK aid, și Fundația Orange Moldova. Partenerii de implementare ai proiectului sunt Universitatea Pedagogică de Stat “Ion Creangă”, Universitatea de Stat din Tiraspol și Centrul de Informații Universitare.
Clasa Viitorului vizează transformarea sistemului educațional moldovenesc, subliniind importanța domeniilor științifice, tehnologice, inginerie, arte, matematică (STEAM) și cultivarea abiliăților și a competențelor secolului 21. Această direcție sprijină eforturile Guvernului Republicii Moldova, care a anunțat că educația STEAM reprezintă un obiectiv major în cadrul Strategiei Educație 2020.